Mengapa kita dikatakan kurang membaca? Adakah disebabkan pengaruh kajian membaca kebangsaan? Sejauh manakah kebenaran itu? Bolehkah ia dibuktikan dengan kajian pemerhatian sendiri? Apakah kajian itu mengambilkira faktor-faktor mengapa keadaan sebegitu berlaku? Adakah kita perlukan kajian benchmarking ke atas budaya membaca kita berbanding dengan negara-negara yang mempunyai tahap membaca yang tinggi?

Inilah antara persoalan-persoalan yang berlegar-legar di fikiran saya ketika melihat senario yang berlaku di kalangan masyarakat kita apabila disentuh tentang budaya membaca di kalangan rakyat Malaysia.

Tak keterlaluan untuk saya katakan bahawa purata jumlah 2 buah buku dibaca oleh rakyat Malaysia setahun merupakan nombor yang perlu dikaji dengan lebih mendalam.

Kita perlu lebih kritis. Mengapa hanya 2 buah buku secara puratanya dibaca oleh rakyat Malaysia setahun? Tentunya bersebab.


Artikel ini dipetik dari BukuOnline. Sila ke sana untuk mengetahui sebab-sebab mengapa rakyat Malaysia terlalu kurang membaca.

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 17.2.05

0 comments

Post a Comment

Subscribe here