Setiap insan di dunia ini sudah pasti mahukan sesuatu yang lebih baik kepada diri mereka. Dalam masa yang sama kita semua mahu mengubah diri kita ke satu tahap yang lebih sempurna dari apa yang kita punyai sekarang.

Untuk berubah sebenarnya bukan semudah menyebutnya. Di samping berbagai faktor yang akan mempengaruhi perubahan itu. Perubahan yang kita semua tak dapat elak ialah perubahan kepada peningkatan umur. Seorang kanak-kanak berubah menjadi seorang remaja (lihat Nurjenna), seorang remaja menjadi dewasa dan dewasa menjadi tua.

Bagaimana pula dengan pegangan dan matlamat hidup kita? Begitu juga dengan tabiat, perangai dan sikap diri kita? Pasti ini semua akan berubah selari dengan peningkatan usia kita tetapi bolehkah ianya dikawal dan dibentuk?

Semasa kanak-kanak, ibubapa ialah orang bertanggungjawab membentuk sahsiah diri kita. Ketika remaja, kawan-kawan yang banyak memainkan peranan. Apabila dewasa, keadaan sekeliling pula yang mempengaruhi.

Adakah ini bermakna kita tidak boleh menentukan perubahan pada diri kita? Cuba imbas kembali perubahan yang telah kita lakukan pada diri kita. Apakah faktor yang menyebabkan kita berubah?

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 15.2.05

0 comments

Post a Comment

Subscribe here