Hujung minggu ini adalah kemuncak kepada Akademi Fantasia musim ke 3. Salah seorang daripada empat orang yang pelajar yang akan dinobatkan oleh pengundi-pengundi sebagai Juara musim ini ialah Felix bin Agus (Felix), Amylea binti Azizan (Amylea), Asmawi bin Ani (Mawi) dan Marsha Milan Londoh (Marsha).

Lagu Untuk Konsert Akhir Akademi Fantasia:
AMYLEA
Sweet Child O' Mine, Guns N Roses (Nyanyian semula: Sheryl Crow)
Ku Berserah, Lagu/Lirik: Adnan Abu Hassan
FELIX
Kudaku Lari, Datuk Sharifah Aini
Warkah Berlagu Pilu, Lagu: Adnan Abu Hassan, Lirik: Fariz
MARSHA
Manusia, Saloma (Nyanyian semula: Sheila Majid)
Untuk Terakhir Kali, Lagu: Sharon Paul, Lirik: Mohariz Yaakup

MAWI
Seroja, S. Effendi (Nyanyian semula: Jamal Abdillah)
Aduh Saleha, Lagu: M.Nasir, Lirik: Loloq

Aku telah mengikuti Akademi Fantasia sejak dari musim pertama lagi. Bagi musim ketiga ini aku hanya jadi penonton sahaja tanpa mengundi mana-mana pelajar. Malah aku cuma sempat menyaksikan 6 daripada 9 konsert mingguannya dan hanya suku daripada keseluruhan diari yang telah disiarkan.

Akademi Fantasia kali ini dapat kita saksikan bagaimana Astro cuba memaksimakan pulangan daripada demam AF yang dialami oleh sebahagian masyarakat. Di samping AFUNDI, ada AFLAGU dan AFVOKAL. Tak cukup dengan dua 30 minit diari setiap hari, para peminat boleh membayar untuk menonton diari extended di Akademi Fantasia Xtra. Majalah Aksi juga diterbitkan setiap minggu untuk dibeli oleh para peminat AF. Konsert mingguan dan diari harian juga dijual dalam bentuk VCD sebagai bahan koleksi. Tidak ketinggalan pakaian dan barangan cenderamata. Ini tidak termasuk penajaan dan kerjasama dengan badan-badan korporat lain.

Apa yang menariknya, berapa peratuskah keuntungan yang diperolehi oleh Astro daripada rancangan ini telah tempias kepada para pelajar atau bintang-bintang AF?

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 2.8.05

0 comments

Post a Comment

Subscribe here