Lewat malam semalam isteriku telah menerima panggilan telefon daripada kakak beliau di kampung. Rupanya ada berita sedih, jiran kami di kampung telah meninggal dunia kerana terlibat dalam satu kemalangan berdekatan dengan kedai runcit beliau.

Motor yang beliau tunggang telah bertembung dengan sebuah motor dan beliau telah tercampak dan cedera parah di kepala. Beliau sempat dibawa ke hospital oleh anak beliau sendiri tetapi meninggal dunia beberapa jam kemudian.

Ketika itu kira-kira pukul 8.00 malam dan dalam perjalanan ke kedai runcit beliau selepas menunaikan solat maghrib di rumah. Seperti biasa bila di kampung seperti mana orang lain beliau tidak memakai topi keledar. Orang yang melanggar beliau pula adalah dua orang adik beradik yang berumur 12 tahun dan 8 tahun. Mereka berdua juga tidak memakai topi keledar tetapi hanya cedera ringan.

Inilah hakikatnya di kampung semua orang boleh membawa motor tanpa sebarang sekatan atau larangan penjaga maupun ibubapa malah mengalakkannya. Apabila menerima berita ini aku teringat kes JPJ membaling kerusi baru-baru ini. Pendidikan semuanya bermula dari rumah dan jika satu kelompok manusia dalam satu keluarga itu tidak mempunyai nilai-nilai yang murni bagaimana kita hendak mengujudkan satu masyarakat apalagi satu negara yang cemerlang dan gemilang?

Penulisan yang berkaitan; Raya, Remaja, Motosikal dan Kemalangan


Sebagai imbasan.......

Brand New Malaysian - Kencing Dalam Tempurung
Judd - Are We Really That Bad?

Utusan Online
Pelajar buat tujuh kesalahan
Tindakan dua pegawai JPJ munasabah
Tindakan tatatertib jika bersalah - Kong Choy
Keluarga pelajar cedera didakwa dibaling kerusi sedia berdamai
Reaksi terhadap insiden pelajar dibaling kerusi
JPJ pertahan dua anggota
`Saya dipukul semasa mahu membantu'
Silap besar bayar pampasan pesalah JPJ
Hapuskan sahaja lesen menunggang motosikal
Tidak patuh undang-undang punca insiden baling kerusi
Pelajar tunggang motosikal tanpa lesen semakin serius

Tag : ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 11.2.06

0 comments

Post a Comment

Subscribe here