Sekali lagi Pameran Buku Antarabangsa Kuala Lumpur akan diadakan pada penghujung bulan ini selama 10 hari. Sudah pasti peminat-peminat dan pengemar-pengemar buku tidak akan melepaskan peluang untuk menghadiri pameran ini.

Walaupun begitu tahap minat membaca dikalangan rakyat Malaysia masih lagi rendah. Malahan kebanyakan mereka yang membaca itu adalah pelajar yang menatap buku pelajaran dalam persediaan untuk menghadapi peperiksaan. Cuma sejak kebelakangan ini minat membaca novel nampaknya sudah mula meningkat.

Minat membaca ini harus dipupuk semenjak daripada kanak-kanak lagi dan ibubapa harus memberi contoh yang baik. Mungkin ibubapa boleh menemankan anak-anak menyiapkan kerja sekolah sambil membaca sesuatu. Bukannya menyuruh anak-anak menyiapkan kerja sekolah tetapi ibubapa sibuk mengadap tv pula. Seperkara lagi yang patut difikirkan oleh kita ialah dengan mengadakan perpustakaan mini atau sudut membaca di rumah. Semua buku dan majalah boleh dikumpulkan di sini untuk dimanfaatkan bersama.

Ditahap mana pun minat membaca anda, luangkanlah masa bersama-sama keluarga atau kawan-kawan untuk mengunjungi pameran buku yang terbesar di Kuala Lumpur ini. Mungkin di sana anda akan terjumpa sesuatu yang akan memulakan minat anda untuk membaca.

Tarikh : 24 Mac 2006 - 2 April 2006

Masa : 10.00am - 9.00pm

Tempat : Putra World Trade Centre, KL (PWTC)

Masuk : Percuma

Sementara itu mungkin anda boleh melayari beberapa laman web dan blog yang ada kaitan dengan buku seperti berikut:-
Alaf 21
Antu Buku
Bicaraku
BukuOnline
Book Review Blog
CESB
Dewan Bahasa & Pustaka
Jiwa Rasa
Kaki Buku
Karyanet
Materi Intaglio
Novel Cinta Melayu
Novel Melayu
Pelangi
Pena Penulis
Reading Room
Rumah Kecil Tiang Seribu
Salina Ibrahim

Tag : ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 4.3.06

0 comments

Post a Comment

Subscribe here