Pada 31 Ogos 1957
Tanah Melayu telah menerima pengisytiharan kemerdekaannya tepat pada detik pertama pukul 12.00 tengah malam di Padang Kelab Selangor, Kuala Lumpur, bagi menandakan lahirnya sebuah negara baru yang berdaulat, setaraf dan setimpal dengan semua negara-negara yang berdaulat di dunia. Laungan "MERDEKA" telah dilaksanakan oleh Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu yang pertama keesokan harinya tepat 9.30 pagi di hadapan 20 ribu rakyat Persekutuan Tanah Melayu dan Raja-rajanya serta perwakilan dari 30 negara-negara Komanwel dan negara-negara asing lainnya, di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur.

Pada 16 September 1963

Pada hari ini dalam tahun 1963 seiring dengan dentuman 101 das tembakan meriam dan teriakan "MERDEKA", Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman telah mengisytiharkan kelahiran sebuah negara baru kepada seluruh dunia iaitu Malaysia. Malaysia terbentuk daripada gabungan Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak. Stadium Merdeka yang dibanjiri oleh 30,000 rakyat Malaysia telah bergema kembali dengan laungan semangat rakyat seperti 6 tahun yang Ialu dalam tahun 1957 ketika Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaannya.

Upacara membaca Deklarasi Penubuhan Malaysia itu telah dilakukan di hadapan DYMM Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong, Raja-raja Melayu, Gabenor-gabenor Pulau Pinang, Melaka, Singapura, Sarawak dan Sabah. Turut serta dalam upacara itu ialah tiga orang pemimpin dari tiga buah negara yang baharu di dalam Persekutuan Malaysia laitu Lee Kuan Yew, Donald Stephens dan Stephen Kalong Ningkan. Upacara ini telah dihadiri juga oleh ahli kabinet, anggota-anggota diplomat asing di Kuala Lumpur serta wakil-wakil dari Kerajaan-Kerajaan yang telah dijemput khas.

Kesimpulannya
Semenanjung Tanah Melayu telah merdeka daripada jajahan British pada 31 Ogos 1957 manakala Sabah, Sarawak dan Singapura pada 16 September enam tahun kemudian. Oleh itu bilakah rakyat MALAYSIA patut meraikan kemerdekaan, pada 31 Ogos atau 16 September? Sudah pasti kita semua mempunyai berbagai pendapat tentang perkara ini.

Walau apapun Selamat Menyambut Ulangtahun Kemerdekaan Ke 49 untuk Semenanjung Malaysia dan ke 43 untuk Sabah dan Sarawak. Singapura telah keluar daripada Malaysia pada 9 Ogos 1965.

MalaysiaKita sebagai rakyat Malaysia patutlah mengisi kemerdekaan ini baik dari segi jasmani maupun rohani. Di samping tidak melupakan jasa dan pergorbanan mereka yang membantu kemerdekaan tanah air kita.

Technorati Tags: , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 30.8.06

0 comments

Post a Comment

Subscribe here