Hujung bulan lepas mak mertua aku telah dimasukkan ke hospital kerana ada bengkak di punggung beliau yang tidak kecut walaupun sudah seminggu diberi ubat. Setelah diperiksa didapati ianya darah beku dan nanah. Doktor telah mengambil keputusan untuk membuangnya secara pembedahan. Alhamdullilah semuanya dah selesai dan mak mertuaku sedang beristirehat di kampung.

Hari Isnin minggu lepas aku menerima panggilan telefon daripada guru kelas anak sulongku. Beliau memberitahu anak aku demam dan badannya tersangat panas. Pihak sekolah membenarkan anakku pulang awal, aku pun bergegas ke sekolah menjemputnya. Sebelum balik ke rumah aku singgah ke klinik. Doktor memberi ubat batuk, ubat selsema, ubat demam, antibiotik dan cuti sakit dua hari.

Keesokan paginya badan anak sulongku terasa tersangat panas lebih panas daripada semalam. Aku mengambil keputusan untuk membawanya ke hospital. Di hospital rawatan segera telah diberi untuk menurun tahap kepanasan badannya. Contoh darah juga diambil untuk ujian. Menjelang tengahari anakku dibenarkan pulang setelah ujian darah menunjukkan tiada tanda demam denggi dan doktor memberi 2 hari lagi cuti sakit.

seasky1
Pada petang hari Rabu pula aku mula merasa tidak sedap badan. Menjelang malam sah aku pula demam. Dua hari berehat, pagi Sabtu barulah ada selera nak makan. Hari Ahad cuma tinggal batuk sahaja, demam dah tiada.

Petang Ahad anak bongsu aku pula menunjukkan tanda-tanda nak demam. Tanpa berlengah terus aku bawa ke klinik untuk mendapatkan ubat. Malamnya dia dapat tidur dengan lena kecuali bangun untuk menyusu. Cuma isteriku yang bangun kerana dia minum susu badan. Walaupun begitu pada siang hari dia tak nak tidur dan tidak mahu diletak, asyik nak dukung sahaja. Kanak-kanak bila dia tidak sihat dan meragam memang merisaukan.

Malamnya bila tiada tanda-tanda berkurangan, aku bawa sekali lagi anakku ke klinik. Menurut doktor, anakku perutnya kembung dan tekaknya dah mula bengkak. Ubat tambahan telah diberi. Alhamdullilah menjelang hari Selasa demamnya dah beransur hilang cuma sekarang selsema masih mengganggu tidur dan selera makannya.

Apabila kita sakit atau menjaga orang sakit perlulah banyak bersabar. Sesungguhnya penyakit itu satu saluran penghapus dosa.

Technorati Tags: , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 17.8.06

0 comments

Post a Comment

Subscribe here